17.3.08

Daerah Aku


Ini daerah siapa?
Daerah yang kontang
Daerah yang sedang meranggas
Daerah yang kelam
Daerah yang sorang
Ini daerah siapa?

Ini adalah daerah aku..
Walau ia kontang
Walau ia sedang meranggas
Walau ia kelam
Walau ia sorang
Daerah itu masih daerah aku

Yang kontang tidak bermakna kemarau
Walau kontang, namun ia belum merekah

Yang meranggas tidak bererti lekang
Walau meranggas, namun ia tetap teguh

Yang kelam tidak bermakna gelap
Walau kelam, namun ia tidak malap

Yang sorang tidak bererti sunyi
Walau sorang, namun ia masih punya mereka yang lain

Mereka yang mengisi setiap daerah yang kontang itu
Mereka yang mengukuhkan setiap daerah yang sedang meranggas
Mereka yang menerangi setiap daerah yang kelam
Mereka yang setia menemani aku yang sorang

Inilah daerah aku..
Walau ia banyak kekangan namun
Daerah ini telah mendewasakan setiap tutur langkah
Daerah ini telah mematangkan setiap isi minda
Daerah ini telah memenuhi setiap tuntutan sebuah kehidupan..

0 comments: